ZBUDUJ SWOJĄ MARKĘ W BRANŻY- KROK PO KROKU.

Wchodząc do branży artystycznej, a dokładnie filmowo- fotograficznej byłam w szoku, jak wielu artystów nie ma jasno zdefiniowanego "JA". Fotograf, który robi wszystko, co przyniesie los. Mix zdjęć ze ślubów, reportażu i glamour. Modelki, które zamiast esponować swoje wyjątkowe cechy wyglądu, starają się za wszelką cenę skopiować idolki z gazet. Filmowcy, którzy chcą zrobić wielkie dzieła, ale finalnie kopiują projekty zagraniczne. Wizażystki zakrywające twarz pięknej modelki, nienaturalnymi rzęsami i ostrym makijażem w każdym projekcie, jakby to był ich egzamin. To nie jest sytuacja pokazująca drobny procent artystów, ale niestety grubo ponad 50% twórców. 

To że nie masz pomysłu na swoją markę, jaką jesteś w branży to nie jest powód do paniki. Kwestia krótkiej analizy siebie, swoich predyspozycji i... działania! Ten artykuł niech będzie dla Ciebie wspaniałym poradnikiem i początkiem Twojego sukcesu:)

To o czym teraz będziemy mówić nazywa się marketingiem, a dokładnie personal marketingiem. Nie tylko firmy, czy też korporacje muszą wyborowo operować marketingiem, ale Ty również! 

Personal marketing, jak każdy rodzaj marketingu łączy w sobie kilka dyscyplin nauki, takich jak: psychologia, socjologia, statystyka, ekonomia i wiele innych. Brzmi skomplikowanie? Spokojnie, przejdziemy punkt po punkcie zadania, które pozwolą Ci stworzyć rozpoznawalną i spójną markę, którą jesteś Ty!:)

Poniższe zadania wykonaj w zaciszu swojego mieszkania lub pracowni. Na spokojnie, bez pośpiechu. Pamiętaj, że musisz być w tym procesie szczery. Nikt nie będzie Cię sprawdzał, czy oceniał. Robisz to dla siebie i swojej marki. 

Etap pierwszy

Odpowiedz sobie na pytania: kim tak naprawdę jesteś i co chcesz robić? W czym jesteś dobry, a w czym się totalnie męczysz? W jakim obszarze branży możesz świadczyc usługi? Znajdź swoje mocne i słabe strony. W tym etapie prócz najważniejszej Twojej opinii, warto zwrócić się do obiektywnych znajomych, współpracowników. Możesz się zaskoczyć, w czym uważają, że jesteś najlepszy:)

Etap drugi
Już wiesz jaka jest Twoja rola w branży. Teraz zbuduj strategię krótkookresową- miesiąc, 3 miesiące i długofalową- rok, dwa. Polecam stworzyć taką strategię na wielkim arkuszu papieru, uzbroić się w kolorowe mazaki, długopisy i do dzieła! Napisz w wybranym miejscu „JA za miesiąc” i zakreśl to w kółko, w zupełnie innym miejscu zrób to samo z  „JA za 3 miesiące”, analogicznie z „JA za rok” i „JA za dwa lata”.

A teraz czas ma promyczki:) Od kółka poprowadź krótką linię i zapisz swój cel do zrealizowania w danym okresie. Im więcej promyków tym lepiej;)

Etap trzeci... mój ulubiony:)

Mamy cele, czas na strategię! Jak możesz zrealizować dany cel? Załóżmy, że chciałbyś w ciągu najbliższych 3 miesięcy zostać prężnie zarabiającym fotografem reportażowym. Jak masz to osiągnąć? Czy masz już odpowiednie portfolio? Czy masz już pierwsze testy fotografii reportażowej za sobą? Czy zapisałeś się na kurs doszkalający? Zapisuj mikro kroczki, tak abyś mógł obserwować co masz do zrobienia na drodze do tego sukcesu.

Ostatni, czwarty etap 

Jest strategia? Pora na działanie! Bez tego niestety żadna, nawet najlepsza na świecie strategia nie wypali;) Ruszaj po drabinkach do spełniania swoich marzeń. Odkreślaj juz zrealizowane etapy i nagradzaj się za wykonaną pracę! Nie ma dla mnie nic bardziej relaksującego po całym dniu, jak odkreślanie zrealizowanych zadań, które miałam zaplanowane w terminarzu. 

Działaj etapami, zwłaszcza, gdy jesteś tak niecierpliwy jak ja;) Okiełznanie potrzeby “wielkich skoków bez planu lądowania” jest ciężkim, ale uwalniającym wyzwaniem. O wiele łatwiej jest zdobywać sukcesy, w oparciu o strategię… odnoszę wrażenie, że smakują one o niebo lepiej, gdy wiesz, że Twój sukces nie jest kwestią przypadku, a efektem pracy. 

P.S. Podczas realizowania powyższych zadań, stale się obserwuj. Zwróć uwagę, gdzie unikasz szczerych odpowiedzi, gdzie zaczynasz działać schematami. Właśnie takie momenty najwięcej o Tobie mówią. Nie lekceważ ich, tylko przeanalizuj dlaczego stale Ci się zdarzają. Obserwacja samego siebie, to dopiero jest zabawa w detektywa:)


Autor: Dorota Kowalska

Dorota Kowalska- założycielka projektu Heart2art. Marketingowiec z wykształcenia i z pasji. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, na kierunku Marketing. Od 6 lat tworzy marketing firm w wielu branżach, od artystycznej, przez przemysłową, aż po rolniczą. Wyznaje zasadę, że w życiu zawodowym marketingowca nie ma zadań niemożliwych.  

 

 

 

 

Heart2Art  

Dorota Kowalska

Magdalena Knapczyńska

Grzegorz Raubo

Justyna Kolbuch

Edyta Girgiel


ZNAJDŹ NAS:


BĄDŹ NA BIEŻĄCO